Eén week verder

Standaard

Precies vandaag een week geleden begonnen met de challenge. Woensdag na terugkomst in Nederland vindt de eerste check (weegschaal) plaats. Vanmorgen scrambled eggs met turkey bacon, vanmiddag een salade van verse bladsla, sardines en stukjes tomaat en vanavond verse tomatensoep met een rauwkost salade van wortel en broccoli #derealmealchallenge

Advertenties

Het begin van de challenge…

Standaard

Maandag 7 maart 2016

Vanochtend begonnen met een paar geklutste eieren met wat salami en wat kaas. Gelijk maar wat meer water drinken want in tegenstelling tot wat ik gewend ben in Nederland, drink ik hier minder water. Het kraanwater hier komt uit de buurt van Yosemite Park maar ik vind er toch een smaakje aan zitten, dus drink ik Trader Joe’s Natural Mountain Spring water à $ 0,17 per 500ml.  Voor de lunch heb ik een salade van rucola met stukjes tomaat, en sardines gemaakt. Ik ben nog een week bij mijn oudste zoon in huis, ’s avonds eten we met de glutenvrije pot mee. Vanavond werd dat “kale” salad met zelfgemaakte hamburgers van organic ground beef.

Ik voelde me verder prima vandaag, ook tussen de maaltijden. Geen trek in een tussendoortje of zo. Jammer dat er geen weegschaal in huis is voor een “nulmeting”.

Een zoektocht naar ontbijt en lunch

Standaard

Het eten ’s avonds is niet zo’n probleem omdat ik al een behoorlijke tijd gewend ben om koolhydraat beperkt te eten. ’s Avonds eet ik meestal groeten met een stukje vlees of vis. Aardappelen at ik weinig, ze maakten geen vast onderdeel meer uit van mijn avondeten. Maar vanaf maandag 7 maart zijn ze volgens de Real Meal Revolutie not done! Net als chocolade en peulvruchten. Ik vraag me af of ik nog erwtensoep en sperziebonen mag eten?

Eén van de dingen die ik verder las op het internet over LCHF was dat ik meer groeten zou moeten gaan eten. Nou daar ben ik in het buitenland al mee begonnen. Er wordt hier minder vis gegeten dan wij gewend zijn, dus zocht ik naar een oplossing voor dit probleem. Ik kwam op het idee om voor de lunch een salade te maken met sardines of haring of tonijn aangevuld met stukjes tomaat. Soms voorzien van een kleine hoeveelheid echte mayonaise…

Maar het verder invullen van zowel ontbijt en lunch blijft vooralsnog een zoektocht.

Over anders gaan eten

Standaard

In april 2013 na aanschaf van het boek Op Gewicht van Yvonne Lemmers ben ik anders gaan eten. Tot die tijd at ik tweemaal per dag brood en ’s avonds aardappelen, groenten en een stukje vlees of vis. Vanaf dat moment heb ik de inname van koolhydraten meestal weten te beperken tot 1 moment van de dag. Op het moment dat ik hiermee begon, woog ik bijna 98,5kg. Het eerste wat me opviel was dat ik minder trek kreeg, daarnaast begon ik langzaam gewicht te verliezen. Na ongeveer een half jaar woog ik 10kg lichter en dat is eigenlijk zo gebleven.

Lunch op maandag 1

Een lunch zoals ik momenteel regelmatig maak: sardines, rucola salade, gehalveerde cherry tomaatjes en wat echte mayonaise.

Eigenlijk wilde ik nog wel paar kilo meer kwijt, maar dat kwam er maar niet van. Op dit moment verblijven wij bij onze oudste zoon in het buitenland. Bij zijn bijna 4 jaar oude dochter is vorige jaar celiac/coeliakie vastgesteld. Vanwege praktische reden is het hele gezin toen overgestapt op een glutenvrije voedingswijze.

Na onze aankomst deden wij hier dus volledig aan mee. Het gevolg hiervan was niet alleen dat ik nog wat meer gewicht begon te verliezen. Ik heb al jaren last van eczeem en dat werd gaandeweg de glutenvrije periode milder. Op de website van het Paleo Perspektief las ik dat mogelijk het dagelijks eten van een paar happen rauwe koude zuurkool ook zou kunnen helpen.

Nu na bijna 7 weken glutenvrij eten en sinds een tijdje zuurkool tijdens de lunch lijkt het of dat mijn eczeem langzaam begint weg te trekken.

The Real Meal Challenge

Standaard

Direct nadat ik op het internet op de website van The Real Meal Revolution was beland, las ik dat het boek eind maart in het Nederlands uitkomt bij Bol.com. Korte tijd later werd ik op de website van Het Paleo Perspectief gewezen op het feit dat naar aanleiding van het verschijnen van het boek er op 7 maart een z.g. “Real Meal Challenge” begint. Dit houdt het volgende in:

Als allereerste in Nederland krijg je het boek De Real Meal Revolutie thuisgestuurd. In deze internationale bestseller leggen wetenschappelijk hoogleraar Tim Noakes, diëtiste Sally-Ann Creed en chef-kok Jonno Proudfoot uit wat we zouden moeten eten en waarom, aan de hand van praktische tips en heerlijke low carb-recepten.

Op maandag 7 maart gaat jouw challenge van start: je leeft en eet een maand lang volgens de principes van De Real Meal Revolutie.

In deze maand plaats je minimaal 5 berichtjes op je eigen Faceboek-pagina, je blog of Instagram (met hashtag #DeRealMealRevolutie), waaruit je ervaring met deze manier van eten blijkt. Een soort logboek dus.

Als dank voor het aangaan van deze challenge, ontvang je een prachtig boekenpakket en een uitnodiging voor een exclusief event De real Meal Challenge live in Amsterdam of Den Haag.

Meld je aan via: prnon-fictie@atlascontact.nl o.v.v. De Real Meal Challenge

Zo gezegd, zo gedaan. Vrij snel nadat ik een e-mail had gestuurd èn op de Facebook pagina De Real Meal Revolutie had laten weten dat ik geïnteresseerd was, kreeg ik antwoord dat ik mee kon doen. Rond 1 maart zou het boek op mijn deurmat vallen.